Adam Marczyński (1908-1988)
Rdza (Konkret), [1959]
Dar autora, 1961
imnk
miniaturka

technika / materiał: blacha, tempera, drewno

wymiary: 120x80

oznaczenie autorskie: Nie sygn.; na odwrocie napis: KONKRET

opis: Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych obecne w pracach Adama Marczyńskiego idee utopijnej organizacji życia codziennego połączyły się z dominującą wówczas w sztuce polskiej tendencją do eksponowania materii tworzącej obraz. Artysta zaczął tworzyć kolaże, składające się z kawałków drewna, metalu, tektury i tworzące swoisty relief. Z jednej strony korzystał z estetycznych właściwości wspomnianych materii, ich koloru, faktury, z drugiej – coraz większą wagę przywiązywał do kompozycji zwracając się w stronę rozwiązań konstruktywistycznych. Obraz Rdza należy do tego właśnie okresu twórczości Marczyńskiego. Umieszczenie w nim metalowych płyt można postrzegać jako przykład działań, które doprowadziły artystę do wypracowania koncepcji „obrazów kasetonownych” – mobilnych struktur otwartych na ingerencję widza. Kolor i faktura metalu zastosowanego do wykonania Rdzy są niezwykle atrakcyjne wizualnie, jednak nie tylko wartości malarskie są tutaj najważniejsze. Marczyński wydobył na pierwszy plan materialność obrazu – jego konkret, zwracając uwagę na to, że status dzieła sztuki jest taki sam jak każdego innego przedmiotu.


Dominik Kuryłek



ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1


klucz: Grupa Krakowska >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>