
   		  technika / materiał: technika mieszana - materiał organiczny, olej, płótno
 
wymiary: 120x79,5
 
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
 
opis: Stern nadał Tablicy czerwonej kształt żydowskiego nagrobka cmentarnego, macewy, a tworzące jego strukturę kości zwierzęce ułożył na kształt tajemniczych znaków i hebrajskich liter tworzących napisy. Wszystko pokrył czerwienią w kolorze krwi. Tak sugestywnie skomponowane dzieło musi przywoływać wspomnienie ofiar Holocaustu.
 
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
 
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>
 
		
      wymiary: 120x79,5
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Stern nadał Tablicy czerwonej kształt żydowskiego nagrobka cmentarnego, macewy, a tworzące jego strukturę kości zwierzęce ułożył na kształt tajemniczych znaków i hebrajskich liter tworzących napisy. Wszystko pokrył czerwienią w kolorze krwi. Tak sugestywnie skomponowane dzieło musi przywoływać wspomnienie ofiar Holocaustu.
Artysta wierzył w ocalającą moc sztuki. „Sięgam po kości – mówił – bo one są dla mnie synonimem tego, co przechowuje w sobie najdłużej pamięć, wiedzę i tęsknotę do życia.” Miał przy tym na myśli nie tyle ocalenie pozostałości jednostkowego bytu, ile tkwiącą w tkance kostnej tajemnicę ewolucji, ślad milionów lat, pojętych jako ciągłość istnienia, trwanie. W tej metaforze Pamięci tkwiła jednak groza niemieckiego ludobójstwa z lat II wojny światowej, które pochłonęło miliony ofiar.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>











 
        