Wiktor Brodzki (1817–1904)
Pierwsze podszepty miłości, 1881
Dar artysty, 1883
imnk
technika / materiał: marmur

wymiary: 138 × 80 × 62 cm

opis: Scena przedstawia Wenus, która nachyla głowę w stronę uskrzydlonego Amora, by posłuchać, co ten ma jej do powiedzenia. Zagadkowy uśmiech bogini sugeruje frywolny charakter rozmowy. Warsztatowa wirtuozeria: nieskazitelnie gładki modelunek i pieczołowicie oddane szczegóły to typowe cechy sztuki rzeźbiarskiej Wiktora Brodzkiego. Obficie udrapowana tkanina, kołczan i strzały należące do Amora, oraz gołąb – atrybut Wenus, opracowane są z wielką dbałością o detal.
Ograniczony zasób motywów i chętne ich powielanie – inny charakterystyczny rys twórczości artysty – wynikał w dużej mierze z ogromnego popytu na wykuwane przez niego marmurowe posągi. Fama zdolnego rzeźbiarza, protegowanego rodziny carskiej, a od roku 1862 członka petersburskiej akademii, sprawiła, że zainteresowanie jego dziełami było niezmiennie wysokie. Również i tę rzeźbę autor wykonał w trzech wariantach (dwa pozostałe znalazły się w Petersburgu). 
Wystudiowane upozowanie postaci oraz idealizacja rysów ich twarzy stanowi wyraz inspiracji chłodnym stylem Antonia Canovy. Akademizm w interpretacji Brodzkiego odznacza się także wyraźnymi odwołaniami do rokoka. Rzeźba Pierwsze podszepty miłości – lekka anegdota w przesyconej słodyczą interpretacji – przywodzi na myśl twórczość francuskich rzeźbiarzy rokokowych: Clodiona i Edmé Bouchardona.
 
Agata Małodobry


ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3


klucz: Wokół akademii >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>