Artur Grottger (1837–1867)
Autoportret w konfederatce, 1865
Wypożyczenie długoterminowe z Zamku Królewskiego na Wawelu
imnk
miniaturka

technika / materiał: olej, płótno

wymiary: 73 x 59 cm

opis: Wybuch powstania styczniowego zastał Grottgera w Wiedniu. Artysta chciał się przedostać do Królestwa Polskiego, aby wziąć udział w walkach i niechętnie odstąpił od tego pomysłu, dzięki perswazji przyjaciół zatroskanych o jego delikatną kondycję fizyczną. Zbrojnemu zrywowi pomagał jednak w inny sposób, m.in. uczestnicząc w zakupie broni dla powstańców. Wyrazem patriotycznego zaangażowania artysty oraz jego sympatii wobec powstania jest Autoportret w konfederatce, przedstawiający młodego, niezwykle szczupłego mężczyznę wyobrażonego w popiersiu, en face. Obraz odznacza się skromnym, niemal surowym sposobem ujęcia modela, intymnym, nieco melancholijnym nastrojem, ciemną, zawężoną tonacją barwną oraz szkicową techniką, widoczną zwłaszcza w opracowaniu stroju i tła. Wizerunek świetnie oddaje charakterystyczną fizjonomię artysty. Patriotyczną wymowę ma również ubiór Grottgera: biała koszula i ciemny, zapinany wysoko pod szyją kaftan przypominający czamarę. Stroju tego dopełnia zsunięta na bakier sukienna czapka, od czasów konfederacji barskiej zwana konfederatką. Czamara i konfederatka, traktowane przez powstańców styczniowych jako rodzaj munduru, w XIX stuleciu stanowiły symboliczne elementy patriotycznego stroju polskiego.
Aleksandra Krypczyk


ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3


klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>